Friday 16 December 2011

Mengapa kita harus memuliakan dengan Rasulullah SAW??

Bismillahirahmanirahim..,
Assalamualaikum sahabat mayaku! Alhamdulillah, rindu fiza telah terubat setelah dibenarkan oleh parents fiza utk menghadiri majlis ratib Al Attas bersama Habib Mohamad ( Ustaz Syed Mohamad Bin Al Alwi Al Attas ) mlm tadi..tak dapat digambarkan dengan kata2 tntg perasaan fiza sepanjang majlis ilmu itu..Allahu,..teruja sangat2 untuk mendapatkan ilmu dari org yang tinggi ilmu agamanya., Subhanallah..
Baiklah, petang ni fiza nak berkongsi dengan sahabat sekalian tntg " Mengapa kita Perlu Memuliakan Rasulullah SAW? "  Sebenarnya, tajuk inilah yang telah fiza pelajari dalam tausiyah oleh Habib Mohamad malam tadi.. =)


Diceritakan pada ketika berlakunya perjalanan Rasulullah SAW ke langit ke-7, (Isra' dan Mikraj).. Ketua malaikat yang telah ditugaskan untuk menjaga barisan para malaikat supaya perjalanan Rasulullah SAW berjalan dengan lancar.. Akan tetapi, akibat terlalu sibuk mengawal barisan, ketua malaikat tersebut tidak menyedari kedatangan Nabi Muhammad SAW.. lalu menyebabkan Allah SWT mematahkan sayapnya, maka jatuhlah malaikat tersebut di sesuatu tempat (yang tidak dinyatakan)..Sehinggalah pada saat Rasulullah SAW hendak turun dari langit ke tujuh, beliau ternampak malaikat tersebut yang sedang dalam kesedihan.. Baginda SAW pun bertanya kepada Malaikat Jibrail, " Wahai Malaikat Jibrail, apa yang sebenarnya yang telah berlaku kepada malaikat ini? ". Lalu malaikat Jibrail pun menjawab, " Sesungguhnya, malaikat ini telah ditugaskan oleh Allah SWT utk menjaga barisan para malaikat yang lain..akan tetapi ianya tidak menyedari akn kedatanganmu..Sebab itulah, Allah SWT murka lalu mematahkan sayapnya.." Rasulullah SAW pun berdoa kepada Allah SWT agar megampunkan kesalahan maikat tersebut..lalu Allah SWT pun memperkenankan doa Nabi Muhammad SAW itu tadi..Maka Allah SWT pun memberi balik sayap malaikat tersebut..=)

MasyaAllah.. Sampai begitu sekali pentingnya kita beradab dengan Rasulullah SAW.. Ini baru sahaja cerita yang terjadi kpd para malaikat..belum lagi diceritakan akn kisah manusia yang tidak beradab dengan Junjungan mulia kita, Nabi Muhammad SAW..
Sahabat yang disayangi sekalian, kenapa kita perlu memuliakan Rasulullah SAW?
Jawapan: Kita perlu memuliakan Rasulullah SAW kerana segala yang tercipta semuanya dimulakan dari NUR Nabi Muhammad SAW...malah, nama Rasulullah SAW sendiri telah pun dicatatkan di sisi Allah SWT sebelum tercipta Nabi Adam dan Siti Hawa...
Subhanallah! Hebatnya kuasa Allah SWT..
Kerdilnya kita disisi Allah..
Sahabatku, marilah kita bersama2 melatihkan diri kita untuk sentiasa berselawat dan memuji Rasulullah SAW..supaya dengan itu, insyaAllah kita pasti akn merinduinya ketika kita gembira mahupun ketika kita berduka.. Allahumma Solli 'Ala Muhammad Wa 'Ala alihi Wasohbihi Wassalam..
Alhamdulilllah , sampai di sini saja coretan fiza pada kali ini..Yang baiknya semua datang dari Allah SWT dan yang buruknya datang dari kesilapan fiza sendiri..mohon maaf seandainya terdapat kata2 fiza yang menyinggungkan hati sahabat..=) Mudahan kita berjumpa lagi di lain wacana..InsyaAllah.! Jaga Iman ya Sahabat!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...