Wednesday 18 January 2012

BerDoa ketika susah dan senang..~ by Adek (Dayang Nurfaizera)



Assalamualaikum semua! :)



Allah Yang Maha Kuasa, Maha Pengasih dan Maha Penyayang,telah berfirman dalam Al Quran bahawa Dia dekat dengan manusia dan akan mengabulkan permohonan orang2 yang berdoa kepadanya. 

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Q.s. al-Baqarah: 186).


           Masyarakat Islam secara umumnya memandang doa terlalu rendah nilainya, sedangkan ilmu diangkat tinggi pula oleh sesetengah pihak. Khilaf ini menjadikan kita bangsa yang berilmu akn tetapi ilmu tersebut tidak mampu memberi manfaat kepada kita. Kita tidak berusaha menyalurkan ilmu itu ke tempat yang sepatutnya. 




Bukan tangan tidak sampai, bukan juga kaki tidak jejak namun hati yang buta lantaran keberkatan yang menyepi lalu membiarkan manusia sendiri tergapai-gapai dalam cerah. Ingatlah setinggi mana pun menara yang kita daki, seluas mana pun kota yang kita terokai, Allah SWT tetap ada memerhatikan tingkah laku kita. Jangan lupa, smeua percaturan dan perjalanan adalah dengan kehendak dan izin dariNya. tanpa Dia, siapalah kita, Berdoalah seperti setianya nabi2 kita meminta pertolongan dan redha Allah SWT.. 
Sebelum mengakhiri perkongsi pada hari ini, marilah kita merenung sektika sabda Rasulullah SAW bermaksud; " Doa itu adalah IBADAT"- HR BUKHARI

Huraian:
  • - Doa adalah memohon pengampunan dan pertolongan dan hanya Allah S.W.T sahaja yang dapat memberikannya.
  • - Orang yang berdoa hendaklah melahirkan kehinaan dan kerendahan diri serta menyatakan hajat dan tunduk kepada Allah sebagai menunjukkan bahawa kita berhajat kepada Allah untuk memperolehi sesuatu yang kita kehendaki.
  • - Doa adalah suatu ibadat yang sangat penting kedudukannya dan sangat mahal nilainya bahkan ia adalah pintu yang paling utama daripada pintu-pintu ibadah yang lain dalam meperhambakan diri kepada Allah.
  • - Apabila seseorang itu berdoa maka hendaklah ia melakukannya dengan sebaik-baiknya dan dengan memelihara adab-adabnya. Dengan itu barulah doanya akan dimakbulkan oleh Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...